Dieta przyszłej mamy

Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, tylko dla dwojga. Wtedy nie będzie musiała się martwić ani o zdrowie swoje i maluszka, ani o linię po porodzie. Oto kilka najważniejszych zasad odżywiania siebie i maluszka w czasie ciąży:
Co wolno lub trzeba:

  • bierzmy kwas foliowy, najlepiej już kilka miesięcy przed staraniami o maluszka. Zapobiega on wadom układu nerwowego
  • Jedzmy zdrowo! Nasza dieta powinna się teraz składać głównie z:
    • pełnoziarnistego pieczywa, bogatego w witaminy z grupy B, składniki mineralne i błonnik, pomagający unormować pracę jelit
    • Warzyw, owoców i soków oraz kiełków, które dostarczą nam niezbędnej porcji witamin
    • nabiału, a szczególnie bogatych w wapń i ułatwiające trawienie bakterie  jogurtów oraz kefirów oraz sera żółtego.
    • mięsa i jajek, które zaspokoją zwiększone zapotrzebowanie na białko i żelazo
    • ryb, szczególnie tych tłustych, jak makrela czy łosoś, bogatych w kwasy omega-3, niezmierne ważne w rozwoju mózgu i oczu naszego maluszka
    • zdrowych tłuszczy, szczególnie oliwy z pierwszego tłoczenia i prawdziwego masła.
    • w niewielkich ilościach orzechów, które dostarczą nam bardzo cennych mikroelementów
  • Ulegajmy zachciankom, oczywiście w granicach rozsądku (alkohol i góry cukierków wykluczone). Nie tylko poprawią nam humor, ale często stanowią sygnał o niedoborach. I tak, gdy mamy ochotę na kiszone ogórki albo truskawki, może to oznaczać niedobory wit. C, w czekoladzie nasz organizm szuka magnezu, w pomidorach i bananach potasu, a w słynnym już specjale ciężarnych, czyli śledziach, białka i jodu.
  • Spożywajmy więcej  małych posiłków, najlepiej 5-6 dziennie. Rosnąca macica przesuwa do górnych partii brzucha jelita, które z kolei uciskają żołądek i zmniejszają jego pojemność. Mniejsze posiłki pozwalają też poradzić sobie z mdłościami i zgagą.
  • Na mdłości w I trymestrze pijmy herbatkę imbirową. W II i III trymestrze warto sięgnąć po liście maliny, które wzmacniają mięsień macicy.
  • Na zaparcia pomoże zwiększenie ilości błonnika w diecie, podjadanie suszonych śliwek lub moreli oraz jedzenie jogurtów.

Czego nie wolno:

  • nie sięgajmy same po preparaty wielowitaminowe dla ciężarnych. O ich wprowadzeniu, zwykle w II i III trymestrze ciąży, powinien decydować ginekolog, bo nadmiar niektórych, szczególnie wit. A jest bardzo szkodliwy dla płodu.
  • unikajmy jak ognia alkoholu i papierosów, leki bierzmy tylko za zgodą lekarza, ograniczmy trochę używki takie jak mocna herbata, kawa, cola.
  • Unikajmy serów pleśniowych i miękkich, jak feta czy camembert (ryzyko zakażenia listerią), niedopieczonego lub surowego mięsa (toksoplazmoza), surowych jaj i niegotowanego mleka prosto od krowy (salmonella) oraz surowych owoców morza (pasożyty).
  • unikajmy produktów zawierających sztuczne barwniki, konserwanty, antyutleniacze, wzmacniacze smaku i zapachu. Chemiczne dodatki do przetworzonej żywności mogą się przyczyniać do powstania skłonności do alergii u dziecka. Mówi się również o tym, ze niektóre z nich wiążą się z nadpobudliwością i problemami w zasypianiu.
  • Unikajmy ostrych potraw, mogących powodować zgagę
  • Nie przesadzajmy z kaloriami. W pierwszej połowie ciąży nasze zapotrzebowanie na kalorie wzrasta o około 300 kcal, w drugiej o 500, a pod sam koniec o 700 kcal. Oczywiście gdy jesteśmy w ciąży, nasza waga rośnie, jednak nie powinna wzrosnąć o wiecej, niż 10-16 kg.
  • Mówi się dużo o unikaniu w ciąży pokarmów silnie alergizujących, przede wszystkim mleka i cytrusów. Należy zachować ostrożność, jednak konsumowane z umiarem produkty te nie szkodzą.

Beata Rajba